Szukaj
29 kwietnia 2024 10:45

„Aktywna tablica – SPE” – rządowy program

Sprawozdanie z realizacji Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych – „Aktywna tablica”

I półrocze, rok 2023/2024

W roku szkolnym 2022/2023 Szkoła Podstawowa nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Nowym Targu pozyskała fundusze z Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych – „Aktywna tablica”. Zespół w bieżącym roku szkolnym tworzą: p. E. Lubertowicz, p. Renata Kwak, p. Dorota Turek, p. Mariola Klocek, p. Anna Sójka, p. Izabela Piwowarska, p. Anna Wolska, p. Renata Smoroń, p. Joanna Szewczyk, p. Joanna Stanek, p. Agnieszka Cieślak.

E-koordynatorzy: p. Izabela Piwowarska, p. Mariola Klocek.

W roku 2023/2024, w ramach tego zespołu odbyły się lekcje otwarte, a także spotkania  informacyjno-doradcze zespołu.

  1. Grupy nauczycieli uczestniczyły w licznych szkoleniach z zakresu stosowania TIK w nauczaniu:
  • 09.-04.12.2023r. – Kurs online „Autyzm-praca nad zachowaniami”. Prowadzący: Wiesława Machul
  • 10-28.10.2023r. – Szkolenie „Lekcja: Enter”. Prowadzący: Centrum Edukacji Nauczycieli POTEST.
  • Edukacja włączająca w szkole i przedszkolu. Prowadzące: Emilia Rusiecka-Kowalewicz, Kamila Woś-Michalska
  • 12.2023r. – szkolenie „Sztuczna inteligencja w edukacji”. Prowadzący: Akademia Librus.
  • Nauczyciele brali udział w webinarach proponowanych przez firmy szkoleniowe zajmujące się TIK-iem, np. „Wsparcie uczniów ze SPE z wykorzystaniem TIK” (organizator: Centralny Dom Technologii), „Wsparcie procesu edukacyjnego
    i terapeutycznego z wykorzystaniem TIK” (organizator: PEN).

2. Uczestniczono w międzyszkolnych sieciach współpracy nauczycieli, stosujących TIK w nauczaniu:

a) Udział w co najmniej w trzech spotkaniach organizowanych w ramach międzyszkolnych sieci współpracy nauczycieli.

Głównym celem współpracy jest wymiana informacji i dzielenie się dobrymi praktykami
w zakresie wykorzystywania technologii informacyjnej i nowoczesnych narzędzi dydaktycznych na zajęciach lekcyjnych służących zwiększeniu efektywności procesów nauczania. W trakcie spotkań nauczyciele mieli możliwość uczestniczenia w zajęciach otwartych wspólnie testować pomoce i dzielić się spostrzeżeniami. 16.01.2024r. odbyło się spotkanie online, w którym nauczyciele mogli wymienić się doświadczeniem związanym
z wykorzystywaniem pomocy TIK.

b) Zorganizowanie w szkole w ramach uczestnictwa w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli, co najmniej dwóch lekcji otwartych z wykorzystaniem TIK
w nauczaniu:

Zajęcia otwarte- rewalidacja indywidualna, 18.01.2024r.

Prowadząca: mgr Mariola Klocek

Temat: O złości słów kilka- rozwijanie umiejętności rozpoznawania złości i panowania nad nią w trudnych sytuacjach.

Zajęcia obserwowały: p.Izabela Piwowarska (SP2), p. J.Szewczyk (Zespół Placówek Szkolno-Wychowawczo Opiekuńczy w Nowym Targu), p. J.Stanek (SP2).

Na zajęciach wykorzystano program „SPEKTRUM AUTYZMU PRO (eduSensus)” , poziom 2, www.mtalent.pl, www.educhmura.pl oraz www.wordwall.pl.

 

Zajęcia otwarte- rewalidacja indywidualna, 19.01.2024r.

Prowadząca: Izabela Piwowarska

Temat: Zimowe rozwijanie i doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowejz wykorzystaniem „Aktywnej Tablicy”.

Zajęcia obserwowały: p. A. Mazur (SP2), p. A. Radwańska (Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Nowym Targu).

Na zajęciach wykorzystano tablicę interaktywną, laptop, Internet, program „SPEKTRUM AUTYZMU PRO (eduSensus)”.

Charakterystyka barier i problemów w realizacji Programu:

W realizacji programu sporadycznie napotykamy na trudności ze względu na zróżnicowany poziom umiejętności nauczycieli oraz uczniów w pracy z wykorzystaniem technologii TIK. Zadania wymagały zwiększonej ilości czasu, dodatkowych instrukcji, treningu, usystematyzowania działań i umiejętności obsługi sprzętu. Czasami w pracy z TIK przeszkodą jest zmienna siła sygnału internetowego.

Nauczyciele regularnie wykorzystują monitory multimedialne, nabyte w ramach programu, oraz sprzęt TIK, aby wzbogacić i uatrakcyjnić lekcje. Dzięki tym narzędziom stworzono możliwość prowadzenia innowacyjnych zajęć, korzystając z programów interaktywnych, gier i materiałów multimedialnych. Zarówno gotowe pomocniki, jak
i indywidualnie opracowane materiały nauczycieli stanowią istotny element procesu nauczania. Uczniowie z kolei chętnie angażują się w lekcje, podczas których wykorzystywany jest sprzęt TIK. Treści prezentowane na zajęciach są przekazywane w sposób wielozmysłowy, co korzystnie wpływa na zrozumienie omawianych zagadnień, angażując jednocześnie wzrok, słuch, mowę i działanie.

Interesującym aspektem jest fakt, że uczniowie często przejmują rolę nauczyciela, samodzielnie przygotowując i prezentując własne materiały zarówno w domu, jak i na lekcji. To prowadzi do poszerzenia możliwości rozwoju uczniów, zarówno pod względem poznawczym, społecznym, jak i w zakresie zainteresowań czy uzdolnień. Wykorzystanie sprzętu TIK sprawia, że lekcje z języków obcych stają się bardziej atrakcyjne, umożliwiając uczniom stykanie się z żywym językiem obcym poprzez oglądanie edukacyjnych filmów na monitorze multimedialnym. Dodatkowym atutem jest możliwość wykorzystania animacji
i symulacji komputerowych do ilustrowania trudnych zagadnień, zwłaszcza w dziedzinach fizyki, biologii czy chemii.

Lekcje oparte na wykorzystaniu sprzętu TIK przygotowują uczniów do życia w erze technologii informacyjno-komunikacyjnych, rozwijając kluczowe kompetencje niezbędne do funkcjonowania w społeczeństwie opartym na informacji. Uczestnictwo e-koordynatorów szkoły w szkoleniach z zakresu stosowania TIK oraz udział w spotkaniach w ramach Międzyszkolnej Sieci Współpracy Nauczycieli stosujących TIK pozwala na wymianę doświadczeń, co przekłada się na podniesienie jakości nauczania i współpracę w środowisku nauczycielskim.

Mimo pewnych trudności związanych z zróżnicowanym poziomem umiejętności uczniów
i nauczycieli w obszarze komputerów i TIK, stopniowy rozwój doświadczenia sprawia, że praca staje się bardziej efektywna. W trakcie realizacji programu pojawiły się drobne problemy, głównie związane z dostępem do Internetu i działaniem tablicy, jednak zostały one skutecznie rozwiązane w trakcie trwania programu.

Zakupiony sprzęt TIK będzie kontynuował swą rolę w rozwijaniu kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli, wspierając jednocześnie rozwój umiejętności społecznych i twórczych uczniów. Jest to kluczowy element wprowadzania innowacyjnych metod pracy, przyczyniając się do ciągłego podnoszenia jakości nauczania.

 

e-koordynatorki programu „ Aktywna tablica”

 mgr Mariola Klocek

mgr Izabela Piwowarska

 

Scenariusz zajęć z wykorzystaniem TIK-u w klasie 3

Scenariusz zajęć rewalidacyjnych z wykorzystaniem TIK-u

Scenariusz zajęć rewalidacyjnych z wykorzystaniem TIK-u (zajęcia otwarte_1)

Scenariusz zajęć rewalidacyjnych z wykorzystaniem TIK-u (zajęcia otwarte_2)

Scenariusz zajęć rewalidacyjnych z wykorzystaniem TIK-u

Scenariusz zajęć rewalidacyjnych z wykorzystaniem TIK-u

Scenariusz zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne z wykorzystaniem narzędzi TIK

Scenariusz zajęć rewalidacyjnych

Skip to content