Sprawozdanie z realizacji rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych – „Aktywna tablica”
W roku szkolnym 2022/2023 Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Nowym Targu pozyskała fundusze z Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych – „Aktywna tablica”. Do realizacji programu powołano zespół nauczycieli specjalistów, a także powołano e-koordynatorów tego programu.
Zespół tworzą: p. Elżbieta Lubertowicz, p. Dorota Turek, p. Renata Kwak, p. Mariola Klocek, p. Anna Radwańska, p. Izabela Morawa, p. Anna Wolska, p. Renata Smoroń, p. Joanna Szewczyk, p. Marzena Strama-Niemczyk, p. Katarzyna Palarz, p. Anna Kram – Ligas.
E-koordynatorzy: p. Izabela Morawa, p. Mariola Klocek.
Wymagania i wnioski:
- Uczestniczenie wskazanej grupy nauczycieli szkoły podstawowej w szkoleniach z zakresu stosowania TIK w nauczaniu:
1) 5.12.2022r. – szkolenie „Praca z zespołem o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych, z uwzględnieniem ucznia ze SPE”. Prowadząca: Anna Mendela.
2) 29.12.2023r. – spotkanie nauczycieli specjalistów: pedagogów, terapeutów, logopedów, nauczycieli specjalnych, nauczycieli prowadzących rewalidację. Na zebraniu zostały przedstawione zakupione w ramach programu Aktywna Tablica pomoce do wykorzystania na zajęciach z uczniami objętymi Pomocą Psychologiczno-Pedagogiczną. Prowadząca: Renata Kwak (nauczyciel,terapeuta pedagogiczny SP2).
Podczas spotkania zapoznano się z pomocami kilku wydawnictw, m. in. eduSensus oraz mTalent. Wśród zestawów eduSensus znalazły się programy adresowane do różnych grup uczniów ze specjalnymi potrzebami.
Pakiet Dysleksja Pro przeznaczony jest dla młodszych uczniów w wieku szkolnym z dysleksją (5-10 lat). Zestaw materiałów multimedialnych wspomaga umiejętność czytania i pisania, doskonali funkcje percepcyjno-motoryczne oraz kształci wrażliwość i świadomość ortograficzną.
Pakiet Spektrum Autyzmu Pro i Pro2 to zestawy z tabletami do pracy z dziećmi z zaburzeniami autystycznymi, także w młodszym wieku szkolnym (5-10lat). Praca w programie ma na celu wsparcie rozwoju kompetencji emocjonalno-społecznych i komunikacyjnych u dzieci ze spektrum autyzmu. Jest narzędziem w pracy terapeutycznej ze wszystkimi dziećmi u których występują trudne zachowania.
Logopedia Pro. Przeznaczona jest dla dzieci z różnymi trudnościami komunikacyjnymi i językowymi.
Kolejną grupę zakupionych pomocy są pakiety mTalent: 1. Program multimedialny Koncentracja i pamięć, 2. Program multimedialny Matematyka. Dyskalkulia, 3. Program multimedialny Percepcja słuchowa, 4. Program multimedialny Potrafię. Obszar matematyczny, 5. Program multimedialny Potrafię. 6. Zajęcia logopedyczne dla młodzieży i dorosłych. Zestawy te zawierają bardzo rozbudowany materiał zgodny z obszarami rozwojowymi, oczekiwanymi w danym wieku. Plansze multimedialne są kolorowe, ciekawe, atrakcyjne. Ćwiczenia angażują różne zmysły, przeznaczone są do wspólnej pracy z nauczycielem, który każdorazowo może udzielić instruktażu i dostosować do możliwości konkretnego ucznia.
W ramach środków Aktywna Tablica zakupiono także materiały do nauki kodowania dla dzieci: Pakiet Scottie Go! dla dzieci z SPE oraz Photon Moduł Specjalne Potrzeby Edukacyjne (SPE) – zestaw rozszerzony. Obydwa zestawy zawierają zarówno tradycyjne gry planszowe jak i multimedialne rozwiązania. Są uatrakcyjnieniem zajęć i realizują zagadnienia podstawy programowej.
3) Maj, czerwiec, 2023r. – szkolenie z praktycznego wykorzystania klocków Vex zakupionych w ramach Laboratorium Przyszłości.
4) Indywidualny udział nauczycieli w webinarach proponowanych przez firmy szkoleniowe zajmujące się TIK-iem, np. „Czas na progres”.
W trakcie prowadzonych zajęć nauczyciele mieli możliwość zainstalowania, przetestowania proponowanych ćwiczeń, zabaw oraz gier w praktyce.
- Uczestniczenie w międzyszkolnych sieciach współpracy nauczycieli, stosujących TIK w nauczaniu:
- a) Udział w co najmniej w trzech spotkaniach organizowanych w ramach międzyszkolnych sieci współpracy nauczycieli.
Zgodnie z wymaganiami zaproszono do współpracy nauczycieli z różnych placówek oświatowych: Szkoła Podstawowa nr 11, Szkoła Podstawowa nr 5, Przedszkole „Fiku-Miku”, Podhalańska Pracownia Rozwoju i Terapii, Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy. Głównym celem współpracy jest wymiana informacji i dzielenie się dobrymi praktykami w zakresie wykorzystywania technologii informacyjnej i nowoczesnych narzędzi dydaktycznych na zajęciach lekcyjnych służących zwiększeniu efektywności procesów nauczania. W trakcie spotkań nauczyciele mieli możliwość uczestniczenia w zajęciach otwartych (sporządzono notatki służbowe), wspólnie testować pomoce, dzielić się spostrzeżeniami, wiedzą, wymieniać doświadczeniem.
- b) Zorganizowanie w szkole w ramach uczestnictwa w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli, co najmniej dwóch lekcji otwartych z wykorzystaniem TIK w nauczaniu:
1) Zajęcia otwarte- rewalidacja indywidualna, 21.03.2023r.
Prowadząca: mgr Mariola Klocek
Temat: Funkcjonowanie społeczne- zachowanie adekwatne do każdej sytuacji i rozumienie sytuacji społecznych.
Zajęcia obserwowały: p. Danuta Pyzowska-Foryt (Dyrektor Szkoły Podstawowej Nr 2) p. Elżbieta Gołębiowska (Szkoła Podstawowa nr 11), p. Dorota Fryźlewicz (Szkoła Podstawowa nr 5), p. Dagmara Rapacka-Starmach (Podhalańska Pracownia Rozwoju i Terapii), p. Joanna Szewczyk (Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Nowym Targu), p.Dorota Turek (Szkoła Podstawowa Nr 2), p. Anna Radwańska (Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego).
Na zajęciach wykorzystano program „SPEKTRUM AUTYZMU PRO (eduSensus)” , poziom 1 – rozdział: „Funkcjonowanie społeczne- zachowanie adekwatne do każdej sytuacji i rozumienie sytuacji społecznych”, „www.mtalent.pl” oraz „www.educhmura.pl”, www.wordwall.pl.
2) Zajęcia otwarte- rewalidacja indywidualna, 10.01.2023r.
Prowadząca: mgr Izabela Morawa
Temat: Układanie historyjek obrazkowych oraz tworzenia prostych zdań – uwzględnienie specjalnych potrzeb edukacyjnych ucznia. Elementy wzmacniania układu proprioceptywnego i dotykowego.
Zajęcia obserwowały: p. Danuta Pyzowska-Foryt (Dyrektor Szkoły Podstawowej Nr 2), p. Elżbieta Lubertowicz (Szkoła Podstawowa Nr 2) , p. Elżbieta Gołębiowska (Szkoła Podstawowa nr 11), p. Dagmara Rapacka-Starmach (Podhalańska Pracownia Rozwoju i Terapii).
Na zajęciach wykorzystano program „SPEKTRUM AUTYZMU PRO (eduSensus)”
Moduł II: 1.Samodzielność i dbanie o siebie 2.Potrafisz to zrobić: W wolnym czasie, Przerwy między zajęciami.
3) Zajęcia logopedyczne z wykorzystaniem pomocy zakupionych z projektu AT, 16.03.2023r.
Prowadząca: mgr Aleksandra Sobolewska-Kędzior
Temat: Utrwalanie prawidłowej wymowy głoski [š] w mowie programowanej i stosowanie jej w mowie spontanicznej.
Zajęcia obserwowały: p. Izabela Morawa (Szkoła Podstawowa Nr 2), p. Anna Kram-Ligas (Szkoła Podstawowa Nr 2), p. Elżbieta Lubertowicz (Szkoła Podstawowa Nr 2), p. Renata Kwak (Szkoła Podstawowa Nr 2).
Na zajęciach wykorzystano program AT – Logopedia Pro pakiet GOLD, komputer, mikrofon, głośniczki, AT – Słuchawki FORBRAIN® x 2 – 4 szt.
- c) Dzielenie się przyjętymi rozwiązaniami i doświadczeniami z innymi nauczycielami przez udostępnianie w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli, w szczególności opracowanych scenariuszy zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem TIK, przykładów dobrych praktyk.
1) Edukacja wczesnoszkolna- edukacja matematyczna. Temat: Matematyka bliżej życia- odczytywanie godzin na zegarze. Klasa I. (Elżbieta Lubertowicz).
2) Rewalidacja indywidualna: Temat: Funkcjonowanie społeczne- zachowanie adekwatne do każdej sytuacji i rozumienie sytuacji społecznych (Mariola Klocek)
3) Rewalidacja indywidualna: Temat: Układanie historyjek obrazkowych oraz tworzenia prostych zdań – uwzględnienie specjalnych potrzeb edukacyjnych ucznia. Elementy wzmacniania układu proprioceptywnego i dotykowego (Izabela Morawa)
4) Terapia logopedyczna. Temat: Utrwalanie prawidłowej wymowy głoski [š] w mowie programowanej i stosowanie jej w mowie spontanicznej (Aleksandra Sobolewska- Kędzior)
5) Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne. Temat: Furia- rozpoznawanie emocji. (Elżbieta Lubertowicz)
Opracowane scenariusze lekcji z wykorzystaniem TIK zostały zamieszczone na szkolnej stronie internetowej.
III. Wyznaczono szkolnych koordynatorów do prowadzenia działań w zakresie stosowania TIK w szkole:
E-koordynatorzy: p. Izabela Morawa, p. Mariola Klocek. Koordynatorzy służyli radą, pomocą, instalowali programy, zakładali konta umożliwiające pracę na platformie, porządkowali materiały dydaktyczne, dbali o stan techniczny.
- Wykorzystanie TIK na zajęciach edukacyjnych prowadzonych w każdym oddziale szkoły biorącej udział w Programie, w wymiarze co najmniej 5 godzin zajęć edukacyjnych średnio w każdym tygodniu nauki i w każdym roku szkolnym realizacji Programu począwszy od dnia zainstalowania i uruchomienia pomocy dydaktycznych.
Na podstawie analizy zapisów w dziennikach lekcyjnych, rozmów z nauczycielami, przeprowadzonych przez dyrektora hospitacji zajęć, członkowie powołanego zespołu stwierdzają, że większość nauczycieli korzysta z TIK/AT na zajęciach edukacyjnych. Nauczyciele wykorzystują tablicę interaktywną do wprowadzenia nowych zagadnień mogą stosować interaktywne ćwiczenia i zadania, korzystać z różnorodnych stron edukacyjnych. W trakcie zajęć rewalidacyjnych, korekcyjno-kompensacyjnych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne, wykorzystywano:
-pomoce dydaktyczne do terapii uczniów z zaburzeniem uwagi, koncentracji, z niepełnosprawnością intelektualną oraz dla dzieci z zaburzeniami procesów uczenia się, w tym z dysleksją, dyskalkulią,
-pomoce dydaktyczne do terapii procesów komunikacji,w tym zaburzeń przetwarzania słuchowego i z zaburzeniami wymagającymi terapii logopedycznej i psychologicznej,
-pakiety mTalent, educhmura, materiały do nauki kodowania: Pakiet Scottie Go! oraz Photon Moduł (SPE).
- Przedstawienie organowi prowadzącemu szkołę podstawową sprawozdania z realizacji zadań wynikających z udziału w Programie, obejmującego zadania, o których mowa w pkt 1-4
- a) Ocena wpływu stosowania TIK w szkołach na zaangażowanie nauczycieli w proces nauczania i uczniów w proces uczenia się.
Nauczyciele podnieśli swoje kompetencje cyfrowe, zwiększyła się skuteczność nauczania dzięki stosowaniu metod aktywizujących, nauczyciele urozmaicili stosowanymi metodami proces dydaktyczny, lekcje stały się ciekawsze i bardziej atrakcyjne dla dzieci. Dzięki dostępowi do tablic interaktywnych, jest możliwość stosowania różnorodnych platform edukacyjnych. Prezentowane na zajęciach treści mogą być odbierane wielozmysłowo: jednoczesne widzenie, słyszenie, mówienie i działanie pozytywnie wpływa na poziom zrozumienia omawianych zagadnień. Prowadzący uczyli korzystania z różnych źródeł informacji oraz stosowania krytycznej oceny treści informacji oferowanych przez Internet.
Wzrosła świadomość uczniów i nauczycieli w zakresie bezpieczeństwa w sieci oraz stosowania praw autorskich do treści edukacyjnych dostępnych w Internecie. Szkoła została wzbogacona o nowoczesne pomoce dydaktyczne.
- b) Charakterystyka problemów i barier w realizacji Programu.
W realizacji programu napotkaliśmy na trudności ze względu na zróżnicowany poziom umiejętności nauczycieli oraz uczniów w pracy z wykorzystaniem technologii TIK. Zadania wymagały zwiększonej ilości czasu, dodatkowych instrukcji, treningu, usystematyzowania działań i umiejętności obsługi sprzętu.
Zauważono w trakcie prowadzenia zajęć otwartych, że niektórzy uczniowie z SPE mają problem z podejmowaniem aktywności przy osobach nieznanych. Są spięci, zawstydzeni, często rozproszeni, nie pracują na miarę swoich możliwości.
Czasami w pracy z TIK przeszkodą jest zmienna siła sygnału internetowego.
- c) Ocena stopnia realizacji zadań wynikających z udziału w Programie.
Zadania wynikające z udziału w programie zostały zrealizowane zgodnie z wytycznymi,
z dużym zaangażowaniem ze strony prowadzących i uczestników zajęć. Dzięki temu
wzrosła atrakcyjność lekcji i aktywizacja uczniów. Nowoczesne technologie zwiększają motywację, zapewniają nowe doświadczenia w procesie edukacyjnym.
Scenariusz zajęć rewalidacyjnych
Scenariusz zajęć logopedycznych
Scenariusz zajęć – edukacja wczesnoszkolna
Scenariusz zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne