Szukaj
28 kwietnia 2024 05:13

„Aktywna tablica – SPE” – rządowy program

Sprawozdanie z realizacji rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych – „Aktywna tablica”

 

W roku szkolnym 2022/2023 Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Nowym Targu pozyskała fundusze z Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych – „Aktywna tablica”. Do realizacji programu powołano zespół nauczycieli specjalistów, a także powołano e-koordynatorów tego programu.

Zespół tworzą: p. Elżbieta Lubertowicz, p. Dorota Turek, p. Renata Kwak, p. Mariola Klocek, p. Anna Radwańska, p. Izabela Morawa, p. Anna Wolska, p. Renata Smoroń, p. Joanna Szewczyk, p. Marzena Strama-Niemczyk, p. Katarzyna Palarz, p. Anna Kram – Ligas.

E-koordynatorzy: p. Izabela Morawa, p. Mariola Klocek.

Wymagania i wnioski:

  1. Uczestniczenie wskazanej grupy nauczycieli szkoły podstawowej w szkoleniach z zakresu stosowania TIK w nauczaniu:

1) 5.12.2022r. – szkolenie „Praca z zespołem o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych, z uwzględnieniem ucznia ze SPE”. Prowadząca: Anna Mendela.

 

2) 29.12.2023r. – spotkanie nauczycieli specjalistów: pedagogów, terapeutów, logopedów, nauczycieli specjalnych, nauczycieli prowadzących rewalidację. Na zebraniu zostały przedstawione zakupione w ramach programu Aktywna Tablica pomoce do wykorzystania na zajęciach z uczniami objętymi Pomocą Psychologiczno-Pedagogiczną. Prowadząca: Renata Kwak (nauczyciel,terapeuta pedagogiczny SP2).

Podczas spotkania zapoznano się z pomocami kilku wydawnictw, m. in. eduSensus oraz mTalent. Wśród zestawów eduSensus znalazły się programy adresowane do różnych grup uczniów ze specjalnymi potrzebami.

Pakiet Dysleksja Pro przeznaczony jest dla młodszych uczniów w wieku szkolnym z dysleksją (5-10 lat). Zestaw materiałów multimedialnych wspomaga umiejętność czytania i pisania, doskonali funkcje percepcyjno-motoryczne oraz kształci wrażliwość i świadomość ortograficzną.

Pakiet Spektrum Autyzmu Pro i Pro2 to zestawy z tabletami do pracy z dziećmi z zaburzeniami autystycznymi, także w młodszym wieku szkolnym (5-10lat). Praca w programie ma na celu wsparcie rozwoju kompetencji emocjonalno-społecznych i komunikacyjnych u dzieci ze spektrum autyzmu. Jest narzędziem w pracy terapeutycznej ze wszystkimi dziećmi u których występują trudne zachowania.

Logopedia Pro. Przeznaczona jest dla dzieci z różnymi trudnościami komunikacyjnymi i językowymi.

Kolejną grupę zakupionych pomocy są pakiety mTalent: 1. Program multimedialny Koncentracja i pamięć, 2. Program multimedialny Matematyka. Dyskalkulia, 3. Program multimedialny Percepcja słuchowa, 4. Program multimedialny Potrafię. Obszar matematyczny, 5. Program multimedialny Potrafię. 6. Zajęcia logopedyczne dla młodzieży i dorosłych. Zestawy te zawierają bardzo rozbudowany materiał zgodny z obszarami rozwojowymi, oczekiwanymi w danym wieku. Plansze multimedialne są kolorowe, ciekawe, atrakcyjne. Ćwiczenia angażują różne zmysły, przeznaczone są do wspólnej pracy z nauczycielem, który każdorazowo może udzielić instruktażu i dostosować do możliwości konkretnego ucznia.

W ramach środków Aktywna Tablica zakupiono także materiały do nauki kodowania dla dzieci: Pakiet Scottie Go! dla dzieci z SPE oraz Photon Moduł Specjalne Potrzeby Edukacyjne (SPE) – zestaw rozszerzony. Obydwa zestawy zawierają zarówno tradycyjne gry planszowe jak i multimedialne rozwiązania. Są uatrakcyjnieniem zajęć i realizują zagadnienia podstawy programowej.

3) Maj, czerwiec, 2023r. – szkolenie z praktycznego wykorzystania klocków Vex zakupionych w ramach Laboratorium Przyszłości.

4) Indywidualny udział nauczycieli w webinarach proponowanych przez firmy szkoleniowe zajmujące się TIK-iem, np. „Czas na progres”.

 

W trakcie prowadzonych zajęć nauczyciele mieli możliwość zainstalowania, przetestowania proponowanych ćwiczeń, zabaw oraz gier w praktyce.

  1. Uczestniczenie w międzyszkolnych sieciach współpracy nauczycieli, stosujących TIK w nauczaniu:

 

  1. a) Udział w co najmniej w trzech spotkaniach organizowanych w ramach międzyszkolnych sieci współpracy nauczycieli.

Zgodnie z wymaganiami zaproszono do współpracy nauczycieli z różnych placówek oświatowych: Szkoła Podstawowa nr 11, Szkoła Podstawowa nr 5, Przedszkole „Fiku-Miku”, Podhalańska Pracownia Rozwoju i Terapii, Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy. Głównym celem współpracy jest wymiana informacji i dzielenie się dobrymi praktykami w zakresie wykorzystywania technologii informacyjnej i nowoczesnych narzędzi dydaktycznych na zajęciach lekcyjnych służących zwiększeniu efektywności procesów nauczania. W trakcie spotkań nauczyciele mieli możliwość uczestniczenia w zajęciach otwartych (sporządzono notatki służbowe), wspólnie testować pomoce, dzielić się spostrzeżeniami, wiedzą, wymieniać doświadczeniem.

  1. b) Zorganizowanie w szkole w ramach uczestnictwa w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli, co najmniej dwóch lekcji otwartych z wykorzystaniem TIK w nauczaniu:

1) Zajęcia otwarte- rewalidacja indywidualna, 21.03.2023r.

Prowadząca: mgr Mariola Klocek

Temat: Funkcjonowanie społeczne- zachowanie adekwatne do każdej sytuacji i rozumienie sytuacji społecznych.

Zajęcia obserwowały: p. Danuta Pyzowska-Foryt (Dyrektor Szkoły Podstawowej Nr 2)  p. Elżbieta Gołębiowska (Szkoła Podstawowa nr 11),  p. Dorota Fryźlewicz (Szkoła Podstawowa nr 5), p. Dagmara Rapacka-Starmach (Podhalańska Pracownia Rozwoju i Terapii), p. Joanna Szewczyk (Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Nowym Targu), p.Dorota Turek (Szkoła Podstawowa Nr 2), p. Anna Radwańska (Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego).

Na zajęciach wykorzystano program „SPEKTRUM AUTYZMU PRO (eduSensus)” , poziom 1 – rozdział: „Funkcjonowanie społeczne- zachowanie adekwatne do każdej sytuacji i rozumienie sytuacji społecznych”, „www.mtalent.pl” oraz „www.educhmura.pl”, www.wordwall.pl.

 

2) Zajęcia otwarte- rewalidacja indywidualna, 10.01.2023r.

Prowadząca: mgr Izabela Morawa

Temat: Układanie historyjek obrazkowych oraz tworzenia prostych zdań – uwzględnienie specjalnych potrzeb edukacyjnych ucznia. Elementy wzmacniania układu proprioceptywnego i dotykowego.

Zajęcia obserwowały: p. Danuta Pyzowska-Foryt (Dyrektor Szkoły Podstawowej Nr 2), p. Elżbieta Lubertowicz (Szkoła Podstawowa Nr 2) , p. Elżbieta Gołębiowska (Szkoła Podstawowa nr 11), p. Dagmara Rapacka-Starmach (Podhalańska Pracownia Rozwoju i Terapii).

Na zajęciach wykorzystano program „SPEKTRUM AUTYZMU PRO (eduSensus)”

Moduł II:  1.Samodzielność i dbanie o siebie 2.Potrafisz to zrobić:  W wolnym czasie, Przerwy między zajęciami.

 

3) Zajęcia logopedyczne z wykorzystaniem pomocy zakupionych z projektu AT, 16.03.2023r.

 

Prowadząca: mgr Aleksandra Sobolewska-Kędzior

Temat: Utrwalanie prawidłowej wymowy głoski [š] w mowie programowanej i stosowanie jej w mowie spontanicznej.

Zajęcia obserwowały: p. Izabela Morawa (Szkoła Podstawowa Nr 2), p. Anna Kram-Ligas (Szkoła Podstawowa Nr 2), p. Elżbieta Lubertowicz (Szkoła Podstawowa Nr 2), p. Renata Kwak (Szkoła Podstawowa Nr 2).

Na zajęciach wykorzystano program AT – Logopedia Pro pakiet GOLD, komputer, mikrofon, głośniczki, AT – Słuchawki FORBRAIN® x 2 – 4 szt.

 

  1. c) Dzielenie się przyjętymi rozwiązaniami i doświadczeniami z innymi nauczycielami przez udostępnianie w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli, w szczególności opracowanych scenariuszy zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem TIK, przykładów dobrych praktyk.

 

1) Edukacja wczesnoszkolna- edukacja matematyczna. Temat: Matematyka bliżej życia- odczytywanie godzin na zegarze. Klasa I. (Elżbieta Lubertowicz).

2) Rewalidacja indywidualna: Temat: Funkcjonowanie społeczne- zachowanie adekwatne do każdej sytuacji i rozumienie sytuacji społecznych (Mariola Klocek)

3) Rewalidacja indywidualna: Temat: Układanie historyjek obrazkowych oraz tworzenia prostych zdań – uwzględnienie specjalnych potrzeb edukacyjnych ucznia. Elementy wzmacniania układu proprioceptywnego i dotykowego (Izabela Morawa)

4) Terapia logopedyczna. Temat: Utrwalanie prawidłowej wymowy głoski [š] w mowie programowanej i stosowanie jej w mowie spontanicznej (Aleksandra Sobolewska- Kędzior)

5) Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne. Temat: Furia- rozpoznawanie emocji. (Elżbieta Lubertowicz)

 

Opracowane scenariusze lekcji z wykorzystaniem TIK zostały zamieszczone na szkolnej stronie internetowej.

 

III. Wyznaczono szkolnych koordynatorów do prowadzenia działań w zakresie stosowania TIK w szkole:

E-koordynatorzy: p. Izabela Morawa, p. Mariola Klocek. Koordynatorzy służyli radą, pomocą, instalowali programy, zakładali konta umożliwiające pracę na platformie, porządkowali materiały dydaktyczne, dbali o stan techniczny.

 

  1. Wykorzystanie TIK na zajęciach edukacyjnych prowadzonych w każdym oddziale szkoły biorącej udział w Programie, w wymiarze co najmniej 5 godzin zajęć edukacyjnych średnio w każdym tygodniu nauki i w każdym roku szkolnym realizacji Programu począwszy od dnia zainstalowania i uruchomienia pomocy dydaktycznych.

 

Na podstawie analizy zapisów w dziennikach lekcyjnych, rozmów z nauczycielami, przeprowadzonych przez dyrektora hospitacji zajęć, członkowie powołanego zespołu stwierdzają, że większość nauczycieli korzysta z TIK/AT na zajęciach edukacyjnych. Nauczyciele wykorzystują tablicę interaktywną do wprowadzenia nowych zagadnień mogą stosować interaktywne ćwiczenia i zadania, korzystać z różnorodnych stron edukacyjnych. W trakcie zajęć rewalidacyjnych, korekcyjno-kompensacyjnych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne, wykorzystywano:

-pomoce dydaktyczne do terapii uczniów z zaburzeniem uwagi, koncentracji, z niepełnosprawnością intelektualną oraz dla dzieci z zaburzeniami procesów uczenia się, w tym z dysleksją, dyskalkulią,

-pomoce dydaktyczne do terapii procesów komunikacji,w tym zaburzeń przetwarzania słuchowego i z zaburzeniami wymagającymi terapii logopedycznej i psychologicznej,

-pakiety mTalent, educhmura, materiały do nauki kodowania: Pakiet Scottie Go! oraz Photon Moduł (SPE).

 

  1. Przedstawienie organowi prowadzącemu szkołę podstawową sprawozdania z realizacji zadań wynikających z udziału w Programie, obejmującego zadania, o których mowa w pkt 1-4
  2. a) Ocena wpływu stosowania TIK w szkołach na zaangażowanie nauczycieli w proces nauczania i uczniów w proces uczenia się.

Nauczyciele podnieśli swoje kompetencje cyfrowe, zwiększyła się skuteczność nauczania dzięki stosowaniu metod aktywizujących, nauczyciele urozmaicili stosowanymi metodami proces dydaktyczny, lekcje stały się ciekawsze i bardziej atrakcyjne dla dzieci. Dzięki dostępowi do tablic interaktywnych, jest możliwość stosowania różnorodnych platform edukacyjnych. Prezentowane na zajęciach treści mogą być odbierane wielozmysłowo: jednoczesne widzenie, słyszenie, mówienie i działanie pozytywnie wpływa na poziom zrozumienia omawianych zagadnień. Prowadzący uczyli korzystania z różnych źródeł informacji oraz stosowania krytycznej oceny treści informacji oferowanych przez Internet.

Wzrosła świadomość uczniów i nauczycieli w zakresie bezpieczeństwa w sieci oraz stosowania praw autorskich do treści edukacyjnych dostępnych w Internecie. Szkoła została wzbogacona o nowoczesne pomoce dydaktyczne. 

 

  1. b) Charakterystyka problemów i barier w realizacji Programu.

W realizacji programu napotkaliśmy na trudności ze względu na zróżnicowany poziom umiejętności nauczycieli oraz uczniów w pracy z wykorzystaniem technologii TIK. Zadania wymagały zwiększonej ilości czasu, dodatkowych instrukcji, treningu, usystematyzowania działań i umiejętności obsługi sprzętu.

Zauważono w trakcie prowadzenia zajęć otwartych, że niektórzy uczniowie z SPE mają problem z podejmowaniem aktywności przy osobach nieznanych. Są spięci, zawstydzeni, często rozproszeni, nie pracują na miarę swoich możliwości.

Czasami w pracy z TIK przeszkodą jest zmienna siła sygnału internetowego.

 

  1. c) Ocena stopnia realizacji zadań wynikających z udziału w Programie.

Zadania wynikające z udziału w programie zostały zrealizowane zgodnie z wytycznymi,

z dużym zaangażowaniem ze strony prowadzących i uczestników zajęć. Dzięki temu

wzrosła atrakcyjność lekcji i aktywizacja uczniów. Nowoczesne technologie zwiększają   motywację, zapewniają nowe doświadczenia w procesie edukacyjnym.

Scenariusz zajęć otwartych

Scenariusz zajęć rewalidacyjnych

Scenariusz zajęć logopedycznych

Scenariusz zajęć – edukacja wczesnoszkolna

Scenariusz zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne

Skip to content