Dzień dobry .
Dziś wybierzemy się na pocztę.
Proszę poproście kogoś o przeczytanie wiersza pt. „O Grzesiu kłamczuchu i jego cioci” Juliana Tuwima.
O Grzesiu kłamczuchu i jego cioci
– Wrzuciłeś Grzesiu list do skrzynki, jak prosiłam?
– List, proszę cioci? List? Wrzuciłem, ciociu miła!
– Nie kłamiesz, Grzesiu? Lepiej przyznaj się kochanie!
– Jak ciocię kocham, proszę cioci, że nie kłamię!
– Oj, Grzesiu kłamiesz! Lepiej powiedz po dobroci!
– Ja miałbym kłamać? Niemożliwe, proszę cioci!
– Wuj Leon czeka na ten list, więc daj mi słowo.
– No, słowo daję! I pamiętam szczegółowo:
List był do wuja Leona,
A skrzynka była czerwona,
A koperta…no, taka… tego…
Nic takiego nadzwyczajnego,
A na kopercie – nazwisko
I Łódz… i ta ulica z numerem,
I pamiętam wszystko:
Że znaczek był z Belwederem,
A jak wrzucałem list do skrzynki,
To przechodził tatuś Halinki,
I jeden oficer też wrzucał,
Wysoki – wysoki,
Taki wysoki, że jak wrzucał, to kucał,
I jechała taksówka… i trąbił autobus,
I szły jakieś trzy dziewczynki,
Jak wrzucałem ten list do skrzynki…
Ciocia głową pokiwała,
Otworzyła szeroko oczy ze zdumienia:
– Oj, Grzesiu, Grzesiu!
– Przecież ja ci wcale nie dałam
– Żadnego listu do wrzucenia!…
Julian Tuwim
Pytania do wiersza:
- O co Ciocia poprosiła Grzesia?
- Gdzie Grześ miał wrzucić list?
- Do kogo był zaadresowany list?
- Co według Grzesia znajdowało się na kopercie? Czego tam brakowało?
- Jak zdaniem Grzesia wyglądała skrzynka pocztowa, do której chłopiec wrzucił list?
- Czy Grześ faktycznie wysłał list do wuja Leona?
Na podstawie własnych doświadczeń porozmawiajcie z rodzicami na temat poczty:
- po co i w jakim celu idzie się na pocztę,
- jakie były dawniej i jakie są dziś sposoby przekazywania informacji,
- wyjaśnienie znaczenia słów: list, pocztówka, nadawca, odbiorca, adres, sortowanie listów,
- droga listu od nadawcy do odbiorcy, itp.
W ćwiczeniach wykonajcie zadania na str.45 i str.46.
Pozdrawiam.
Wychowawczyni:)