NIEZBĘDNIK RODZICA, czyli jak dostrzec matematykę w codziennym życiu i pomóc dziecku w nauce
Z dumą i radością prezentujemy wspólne dzieło naszych Pań Matematyczek – Renaty Liszki, Anny Matyi i Joanny Sięki.
W Państwa ręce oddajemy „NIEZBĘDNIK RODZICA, czyli jak dostrzec matematykę w codziennym życiu i pomóc dziecku w nauce”.
Jeśli zastanawiasz się, jak pomóc dziecku w nauce, jak odnajdywać matematykę w codziennych czynnościach i w ogóle, po co się jej uczyć – ta pozycja jest dla Ciebie!
Książeczka ta, to zbiór pomysłów i zabaw na wspólne odkrywanie matematyki w codziennym życiu.
Wiele z zaproponowanych zabaw zostało „przetestowanych na dzieciach i Rodzicach” podczas zajęć realizowanym w ramach projektu „Matematyczne podróże małe i duże”.
Liczymy, że będzie ona inspiracją do podejmowania matematycznych wyzwań razem z dziećmi.
Pierwsze egzemplarze trafiły już do Rodziców biorących udział w projekcie mPotęga.
Pozostałe będzie można zabrać przy okazji kwietniowych zebrań z Rodzicami, natomiast elektroniczna wersja do pobrania TUTAJ.
Zachęcamy do przeczytania i wypróbowania!
„Nie wystarczy powiedzieć dziecku – UCZ SIĘ!
Zróbcie to RAZEM!”
Biuletyn wydano dzięki dofinansowaniu otrzymanemu w ramach III Edycji PROGRAMU „mPOTĘGA”
dla projektu „Matematyczne podróże małe i duże” realizowanego w szkole Podstawowej nr 2 w Nowym Targu.
MATEMATYKA OD KUCHNI – 18.11.2016 r.
Jeśli myślisz, że przed matematyką ukryjesz się w kuchni, to jesteś w wielkim błędzie!
Na kolejnym spotkaniu z cyklu „Matematyczne podróże” wybraliśmy się do kuchni.
Podczas zajęć bawiliśmy się na czterech stanowiskach:
CUKIER KRZEPI
Przygotowaliśmy różne produkty – napoje, przekąski, słodycze. Korzystając z tabeli wartości odżywczych sprawdzaliśmy, ile cukru zawierają te produkty w 100 g, a później przeliczaliśmy zawartość cukru w całym opakowaniu. Efektem naszej pracy jest tablica z informacją o ilości cukru w produktach – niektóre wyniki są zaskakujące!
CZY ODWAŻYSZ SIĘ ZWAŻYĆ…
Czy 1 kg pierza waży tyle samo, co 1 kg kamieni? J
Czy szklanka cukru waży tyle samo co szklanka mąki, soli lub płatków owsianych?
Na tym stanowisku w ruch poszły różne wagi. Mogliśmy wypróbować ich działanie.
Jak zważyć coś na wadze sprężynowej? A waga szalkowa? – niektórzy po praz pierwszy używali tego typy urządzeń.
UŁAM KAWAŁEK!
Ułam kawałek, a otrzymasz ułamek!
Zanim zjesz kawałek czekolady, pizzy, czy jabłka, zastanów się, jaka to część całości – będziesz wtedy kuchennym ekspertem od ułamków. To właśnie ćwiczyliśmy i analizowali, a czekolada… rozpływała się w ustach.
ZOSTAŃ SZEFEM KUCHNI
To stanowisko wzbudzało największe emocje.
Nadeszła bowiem pora na wykorzystanie zdobytej wiedzy w praktyce!
Tego dnia szef kuchni polecał zdrowe przekąski i napoje, bez dodatku cukru: smoothie zielone i żółte, daktylowy krem czekoladowy oraz słonecznikową pastę do chleba.
Mogliśmy przygotować danie zgodnie z przepisem, albo uruchomić swoją wyobraźnię i stworzyć całkowicie nowe danie.
Wielu z nas odkryło w sobie kulinarny talent, a smak pysznych koktajli i przekąsek zaskoczył niejednego.
Jeśli chcesz skorzystać z naszych przepisów kliknij tutaj.
Całe spotkanie przebiegało w bardzo miłej atmosferze.
Cieszymy się, że ten wspólnie spędzony czas był doskonałą okazją do nauki i dobrej zabawy.
***
W miniony piątek (21.10.16r.) spotkaliśmy się na kolejnych zajęciach w ramach projektu “Matematyczne podróże małe i duże”.
Piątkowa odsłona odkrywania matematyki w naszym życiu przebiegła pod hasłem “Matematyczne miasto”. Co prawda pogoda pokrzyżowała nam trochę plany i nie udało sie wyjść w teren, ale na to też byliśmy przygotowani.
W pierwszej części spotkania pani architekt Agnieszka Pióro opowiedziała nam troszkę o swojej pracy i przekonała, że bez matematyki o architekturze i geodezji nawet nie można myśleć. Następnie rozpoczęła się część ćwiczeniowa, w której każda para (rodzic-dziecko) otrzymała mapę architektoniczną części naszego miasta w skali 1:500. Po oswojeniu się z wieloma cyferkami, literkami i kreskami, którymi gęsto pokryta była każda z map, rozpoczęło się mierzenie wybranych budynków w mieście i ustalanie ich rzeczywistej wielkości.
Kolejnym ćwiczeniem było odnalezienie na mapie Nowego Targu naszej szkoły i określenie za pomocą wcześniej przygotowanych i przeliczonych miarek, co znajduje się w odległości 1 km w linii prostej od budynku szkoły były to m.in.: Kościół pw. św. Katarzyny, szkoła Muzyczna, Park Miejski. Każda para otrzymała również siatkę kwadratów o powierzchni odpowiadającej 1 km2 na mapie ćwiczeniowej, dzięki temu mogliśmy oszacować ile km2 powierzchni ma nasze miasto.
Na sam koniec mierzyliśmy długość korytarza naszej szkoły, wynik 60 m troszkę nas zaskoczył. Ileż metrów, a może już kilometrów codziennie pokonujemy? Niektórzy obiecali, że wyliczą jaki dystans pokonują codziennie, a jaki w tygodniu oraz ile kilometrów w ciągu całego roku szkolnego.
Spotkanie przebiegło w bardzo miłej atmosferze, dzieci mogły uczyć się matematyki praktycznej oraz współpracować ze swoimi rodzicami oswajając Królową Nauk.
Obejrzyjcie film, by poczuć atmosferę naszego spotkania. 🙂
Dziękujemy za udział wszystkim i przypominamy, że projekt jest możliwy dzięki Fundacji mBanku, a kolejne warsztaty odbędą się 18.11.16 r.
Będziemy na nich odkrywać matematykę ukrytą w kuchni.
Matematyczki 🙂
************************************************************************************************************
I stało się – pierwsza odsłona projektu za nami.
Na XVI Festynie Rodzinnym, który odbył sie 24 września zaprosiłyśmy Was do udziału w Rodzinnym Turnieju Gier Logicznych. Wielu skorzystało z tego zaproszenia i mamy nadzieję, że się nie zawiedli.
Przed rozpoczęciem zmagań matematyczno-logicznych odbyła się krótka prezentacja na temat sposobów uczenia matematyki w życiu codziennym – tak, tak, każdego dnia spotykacie się z nią w swoim życiu.
Matematyka jest obecna nawet w najzwyklejszych codziennych czynnościach: robienie zakupów, gotowanie, czy nakrywanie do stołu 🙂
Po prelekcji nastąpiło krótkie wyjaśnienie reguł zabawy, wszystkie drużyny otrzymały swoje karty i zawodnicy ruszyli do boju z matematyką.
5 różnorodnych stanowisk na których za wykonanie zadań drużyny otrzymywały punkty: matematyczne domino na czas, składanie samolotów z papieru i konkurs na najdłuższy lot, odwzorowanie za pomocą sznurka figur jednobieżnych, układanki pentomino i tangramy, które rozwijają wyobraźnię przestrzenną, uczą logicznego myślenia, skłaniają do poszukiwania rozwiązań i wyzwalają kreatywność.
Wiele radości i jeszcze więcej emocji – cała sala matematyczna była przepełniona pozytywną energią i uśmiechniętymi twarzami.
Matematyka wcale nie jest straszna, matematyką można się dobrze bawić!
Obejrzyjcie film i poczujcie atmosferę, która towarzyszyła nam podczas turnieju.
Lista osób biorących udział w Projekcie “Matematyczne podróże małe i duże” powoli się zamyka, a poniżej przedstawiamy terminy spotkań na warsztatach (które niestety z przyczyn od nas niezależnych jeszcze mogą ulec zmianie).
21.10.16 – Matematyczne miasto – zobaczycie gdzie w mieście ukryła się matematyka i jakimi prawami rządzi się miasto.
18.11.16 – Matematyka od kuchni – jak ugryźć tę matematykę, a może najpierw trzeba ja obgotować?
listopad/grudzień – Kosmiczna matematyka i matematyka w przyrodzie – wiecie co ma wspólnego matematyka z wieżą Eiffla i kością udową? Dowiecie się!
Warsztaty będa rozpoczynać się o godzinie 16:00
Projekt “Matematyczne podróże małe i duże” jest finansowany przez Fundację mBanku.
Wasze Matematyczki
Zdobyliśmy grant! Program “mPotęga” w naszej szkole!
Nasza szkoła, jako jedna z 210 placówek w całej Polsce otrzymała dofinansowanie w ramach III Edycji PROGRAMU “mPotęga”.
Czekają na nas matematyczne podróże – małe i duże 😉
Organizatorem konkursu grantowego w ramach Programu „mPotęga” jest Fundacja mBanku w partnerstwie z Fundacją Dobra Sieć.
Na tegoroczną edycję programu grantowego wpłynęło, aż 880 wniosków z całej Polski, Komisja Konkursowa nagrodziła 210 z nich.
Szerzej o programie grantowym można przeczytać tutaj http://mpotega.pl/o-programie
Od września będziemy realizować projekt, który dofinansowała Fundacja mBanku: “Matematyczne podróże małe i duże”, napisany przez nasze Panie Matematyczki.
Program skierowany jest do uczniów z klas 4, 5 i 6 wraz z ich rodzicami.
W ramach projektu odbędzie się cykl trzech warsztatów tematycznych z matematyką w tle.
Poprzez wspólne warsztaty dzieci i rodziców pokażemy, jak w życiu codziennym można w ciekawy sposób uczyć matematyki.
Zachęcamy do przedyskutowania w rodzinie kwestii uczestnictwa i jak najszybszego zapisania się na warsztaty u nauczycieli matematyki, gdyż ilość miejsc jest ograniczona.
Zapisy trwają do końca września lub wyczerpania miejsc na liście.
A pierwsza odsłona projektu już na najbliższym Festynie Rodzin, więcej informacji wkrótce…