SZKOŁA PODSTAWOWA NR 2
- Mikołaja Kopernika
w Nowym Targu
INNOWACJA
PEDAGOGICZNO – CZYTELNICZA
,, RÓŻNORODNOŚĆ TEMATYCZNA LEKTUR KLAS I – III I JEJ WPŁYW NA ROZWÓJ CZYTELNICTWA”
NAUCZYCIELE:
JOLANTA ALZAK – edukacja wczesnoszkolna
IRENA HORNIK – bibliotekarz
KATARZYNA GIEŁCZYŃSKA – bibliotekarz
Postawa prawna:
- Ustawa o Systemie Oświaty z dnia 7 września 1991 r.( tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r. poz. 1943) – art. 41 ust. 1 pkt. 3.
- Prawo Oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 ( Dz. U. z 2017 r. poz.59) art. 1 pkt 18, art. 44 ust. 2 pkt 3, art.55 ust 1 pkt 4, art. 68 ust. 1 pkt 9, art.86 ust.1.
,, Nikt nie rodzi się czytelnikiem,
czytelnika trzeba wychować”
OPIS INNOWACJI
PROGRAMOWO-METODYCZNO-ORGANIZACYJNEJ
- ZAŁOŻENIA INNOWACJI
Jednym z głównych założeń Planu Profilaktyczno – Wychowawczego w bieżącym roku szkolnym 2017/ 2018 jest podejmowanie zadań w celu podniesienia poziomu czytelnictwa naszych uczniów , a także zdobywanie większych umiejętności posługiwania się technologią komputerową. Podjęte działania mają sprawić, aby uczeń ograniczył oglądanie TV, chętnie sięgał po lekturę szeroko rozumianą, a z komputera potrafił tyle korzystać ile jest mu to niezbędne i pomocne w nauce szkolnej. Innowacja będzie prowadzona w II półroczu roku szkolnego 2017/ 2018r.
Założeniem innowacji jest także wskazanie atrakcyjności i przydatności książki. Nikogo nie trzeba przekonywać, że czytanie książek wpływa pozytywnie na każdego z nas. Czytanie rozwija u wszystkich intelekt, wyższe emocje. Badania naukowe potwierdzają, że czytanie książek rozwija naszą wyobraźnię, wiedzę o otaczającym świecie, język ojczysty, umiejętność wyrażania myśli i rozumienie innych. Zachęcanie uczniów do czytania coraz to nowszej literatury jak i tej klasycznej dla dzieci w młodszym wielu szkolnym jest jedną z form spędzania czasu wolnego i czasu z rodziną. Innowacja realizowana będzie na dodatkowych zaplanowanych zajęciach z uczniami kl 3b, na niektórych lekcjach bibliotecznych z klasami trzecimi oraz klasami drugimi i pierwszymi, na zajęciach obowiązkowych w klasie 3b.
- CELE INNOWACJI
Cel ogólny:
Głównym celem jest poprawa stanu czytelnictwa w klasach I – III poprzez zwrócenie uwagi na różnorodność tematyczną lektur. Wskazanie, że czytać można wspólnie głośno i w taki sposób spędzać czas wolny. Podjęte przez nas działania mają na celu wdrożenie dzieci do częstych kontaktów z książką , zachęcanie do polubienia czytania, docenianie piękna i wartości płynących z obcowania z lekturą, czasopismem czy blogiem literackim na późniejszych etapach edukacji.
Cele szczegółowe:
– Zaktywizowanie do czytania i pracy twórczej.
– Kształtowanie nawyków czytelniczych.
– Wyrabianie szacunku do literatury.
– Kształtowanie umiejętności wykorzystania poznawczej i ludycznej funkcji literatury.
– Kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem.
– Korzystanie z różnych źródeł informacji i technologii komunikacyjnych.
– Rozbudzanie ciekawości świata , poznawanie ciekawych ludzi.
– Pomoc w rozpoznawaniu talentów i zdolności twórczych.
– Rozwijanie uzdolnień artystycznych i sprawności językowych.
– Rozwijanie wiary we własne możliwości.
– Propagowanie pozytywnych wzorców literackich, kulturowych i autorytetów osobowych.
– Poznawanie pracy bibliotekarza, księgarza , pisarza.
– Kształtowanie nawyków sięgania po książkę jako jednej z form spędzania wolnego czasu, nawyku kupowania książki i tworzenia domowej biblioteczki.
– Współdziałania w grupie, zespole klasowym.
– Rozwijania poczucia własnej wartości i odpowiedzialności za powierzone zadania i obowiązki.
– Galeria prac plastycznych dotyczących literatury
- FORMY I METODY
– ciekawe lekcje biblioteczne
– głośne i ciche czytanie tekstów
– czytanie ze zrozumieniem
– czytanie z podziałem na role
– rozwiązywanie krzyżówek
– quizy na temat znanych bohaterów literackich
– zabawy słowne
– konkursy recytatorskie
– gromadzenie i analiza z różnych źródeł
– praca z komputerem i Internetem
– konkursy plastyczne
– zajęcia dramowe
– zabawa w teatr
– praca w grupach
– zajęcia warsztatowe
- EFEKTY INNOWACJI:
– Wzrost czytelnictwa i zainteresowania biblioteką jako ważną szkolną pracownią.
– Poprawa poziomów wypowiedzi ustnych i pisemnych uczniów przed kolejnym etapem edukacyjnym 4-8.
– Wzrost zrozumienia tekstów i poleceń.
– Poprawa koncentracji uwagi, autorefleksji i krytycznego myślenia uczniów
– Wzrost poczucia własnej wartości, grupy , zespołu klasowego.
– Poprawa więzi i relacji uczeń, kolega , nauczyciel, wychowawca, rodzic.
– Większe zaangażowanie w życie szkoły , społeczne, środowiska.
– Wzajemne polecenie książek, które warto przeczytać.
– Rozmowy o książkach grupie rówieśniczej, koleżeńskiej, klasowej, z rodzicami, rodzeństwem.
– Zainteresowanie pracą bibliotekarza, pisarz, twórców, artystów.
– Potrzeba poznania dzieł kultury i ich roli w społeczeństwie.
– Wzrost zaangażowania w życie społeczne
- ZADANIA INNOWACYJNE :
Ciekawe lekcje biblioteczne
– Dzień Postaci z Bajek – znajomość bajek, czytanie bajek, strój postaci z bajki, konkurs plastyczny/ listopad- pilotaż/.
– Książka obrazkowa jako innowacja lekturowa – termin/ w okresie innowacji/
– Wierszyki łamiące języki- spotkanie w bibliotece z poezją dla dzieci Brzechwa. Tuwim, Chotomska, Rusinek…/ luty /
– Spotkanie pokoleniowe w bibliotece, czytanie uczeń, nauczyciel, rodzic, dziadek
Konkursy z książką w tle: plastyczne, recytatorskie prozy, .
– Komiks jako forma wyrażenia treści utworu – własne komiksy.
– Ekslibris – co to takiego, projekt własnego ekslibrisu
– ,,Majowe święto książki”– akademia, wystawka książek o tematyce patriotycznej w 100- lecie odzyskania niepodległości
Współpraca z instytucjami wspomagającymi szkoły w rozwoju czytelnictwa dzieci w młodszym wieku szkolnym
– Przedstawienie bajki w formie teatralnej dla przedszkolaków nowotarskich przedszkoli i klas I – III w Miejskim Ośrodku Kultury w Nowym Targu – termin maj 2018 przez uczniów kl.3b
– Pokaz mody, strojów postaci z bajek
– Współpraca z innymi bibliotekami, wycieczki do innych bibliotek – PPWSZ, Biblioteka publiczna – w okresie innowacji/
– Spotkanie autorskie – współorganizacja z biblioteką publiczną .
Pedagogizacja rodziców
– – Pedagogizacja rodziców na temat: ,,Uniwersalna i ponadczasowa rola książki w kształceniu i wychowaniu” – publikacja materiału na stronie internetowej szkoły.
- EWALUACJA
Ewaluacja zostanie przeprowadzona w czerwcu 2018 r. w formie ankiet i wywiadu z rodzicami. Do oceny innowacji posłuży także statystyka wypożyczeń w bibliotece szkolnej, przez porównanie wyników testu do badania techniki czytania głośnego według Karola Lausza. Wyniki ewaluacji zostaną zaprezentowane na posiedzeniu rady pedagogicznej we wrześniu 2018 r.